Ons doel is het verzorgen van passende uitvaarten voor onze leden in het werkgebied van de Martinusparochie te ’t Veld. Ook niet-leden kunnen gebruik maken van onze dienstverlening. In onderstaande vragen en antwoorden kunt u op een overzichtelijke manier terugvinden welke dienstverlening wij bieden en welke voordelen onze leden hierin hebben.
Wie kunnen lid worden van de uitvaartvereniging en hoeveel bedraagt de contributie? Iedereen beneden de leeftijd van 65 jaar kan lid worden. De contributie bedraagt sinds 1 januari 2018 € 12,50 per jaar per persoon vanaf 18 jaar en deze wordt jaarlijks door middel van een automatische incasso geïnd. Kinderen onder 18 jaar zijn automatisch lid via de ouders. In het jaar dat de 18-jarige leeftijd wordt bereikt, is contributie verschuldigd.
Hoe kan ik lid worden? Lid kan men worden door invulling van het aanvraagformulier voor lidmaatschap, dit kan door het inschrijfformulier te downloaden en in te vullen of het formulier op de website in te vullen. Dit formulier dient na invulling en ondertekening te worden teruggezonden naar de penningmeester. Daarbij geeft u ook toestemming voor de automatische incasso.
Wat houdt het betalen van een toetredingspremie in en voor wie geldt dit? Deze premie - ook wel entreegeld genoemd - is een bijdrage, die eenmalig dient te worden voldaan, alvorens men lid kan worden. Hiervoor heeft het bestuur een (financiële) formule opgesteld, die de penningmeester graag voor u berekent. De premie moet worden gezien als een betaling van achterstallige contributie en de hoogte hiervan is afhankelijk van de leeftijd. Dit geldt voor iedereen in de leeftijd van 18 t/m 64 jaar. Bent u reeds lid van een uitvaartvereniging en wilt u zich laten overschrijven, dan kan het zijn dat u geen toetredingspremie behoeft te betalen. Met enkele regioverenigingen zijn namelijk afspraken gemaakt, dat we leden van elkaar ”overnemen” zonder dat de premie behoeft te worden voldaan. Of uw (oude) vereniging hierbij hoort, kan de penningmeester u mededelen.
Ik weet eigenlijk niet eens of ik lid ben van de uitvaartvereniging. Hoe kom ik daar achter? Een e-mailbericht of telefoontje met opgave van uw naam, geboortedatum en adres naar de penningmeester is voldoende om dit aan de weet te komen.
Mijn situatie is behoorlijk gewijzigd (bijv. verhuizing, samenwonen/gehuwd, kinderen). Hoe moet ik handelen? Het komt nog veelvuldig voor dat ouders de contributie voor hun kinderen (blijven) betalen waarvan de situatie inderdaad is veranderd. Ook hiervoor kan per e-mail de penningmeester worden benaderd en dit geldt uiteraard dan ook voor een (eventuele) partner en/of (mogelijke) kinderen.
Ik ben verhuisd naar een plaats buiten het werkgebied van de uitvaartvereniging. Heeft het dan nog wel zin om lid te blijven? Indien u bent verhuisd binnen de regio, dan bestaat meestal nog wel de mogelijkheid dat onze vereniging de uitvaart verzorgt. Mocht dit vanwege de afstand niet mogelijk blijken, dan blijven - na overleg - in ieder geval de (financiële) rechten, behorend bij het lidmaatschap, bestaan en zal vanwege de vereniging een bijdrage in de kosten worden verstrekt.
Heb ik bij beëindiging van het lidmaatschap nog (financiële) rechten opgebouwd? Bij beëindiging van het lidmaatschap vervallen gelijk alle (financiële) rechten.
Wat houdt het lidmaatschap van de uitvaartvereniging feitelijk in of met andere woorden: wat houdt het vergoedingenpakket in? Hiervoor verwijzen wij u naar de download Dienstverlening, waarin dit uitvoerig wordt beschreven. In het kort komt het erop neer, dat de kosten van een uitvaart voor een lid € 1.200,- goedkoper uitvallen ten opzichte van een niet-lid. Dit bedrag is opgebouwd uit het niet in rekening brengen van enkele tarieven en diensten (€ 545,-) en het verlenen van een korting (€ 655,-) op de uitvaartkosten.
Ik wil graag uitgebreid geïnformeerd worden omtrent het lidmaatschap en het daaraan verbonden vergoedingenpakket. Hiervoor verwijzen wij u eveneens naar het betreffende formulier bij de hieromtrent. Uiteraard kunt u ook contact met ons opnemen voor verdere vragen.
Ik ben wel lid van St. Jozef maar mijn partner niet. Hoe kan ik dat regelen? Neemt u hiervoor contact met ons op. Voor partners van leden heeft het bestuur destijds een gunstiger (financiële) regeling inzake de toetredingspremie vastgesteld. Wij rekenen dit graag voor u uit.
Bij overlijden zijn wij (nabestaanden) voornemens om een andere uitvaartverzorg(st)er de uitvaart te laten regelen. Hoe verhoudt dit zich ten aanzien van het lidmaatschap? Het lidmaatschap van St. Jozef houdt in, dat ingeval van overlijden de uitvaart ook verzorgd dient te worden door een uitvaartverzorg(st)er van onze vereniging. In dit verband wordt verwezen naar het door de Algemene Ledenvergadering vastgestelde Huishoudelijk reglement waar in artikel 3 onder h. staat vermeld dat het lidmaatschap onlosmakelijk is verbonden aan het door St. Jozef laten uitvoeren van de uitvaart. Slechts in zeer bijzondere gevallen (bijv. andere uitvaartverzorg(st)er is familielid van de overledene) kan hiervan -na overleg- worden afgeweken. Er gelden uiteraard andere regels indien het overlijden (ver) buiten het verzorgingsgebied plaatsvindt.
Ik ben lid van St. Jozef. Houdt dit ook in dat bij overlijden alle kosten worden vergoed? Dit is een toch nog wel regelmatig voorkomend misverstand. Het lidmaatschap van onze uitvaartvereniging houdt in, dat bij overlijden een tegemoetkoming wordt verleend in diensten, tarieven en in geld. In verband hiermede wordt verwezen naar artikel 3 onder b. van het door de Algemene Ledenvergadering vastgestelde Huishoudelijk reglement waar wordt vermeld dat bij lidmaatschap recht bestaat op een (gedeeltelijke) tegemoetkoming in het dienstenpakket en een (gedeeltelijke) kostenvergoeding, in totaal € 1.200,-. Om bij overlijden niet voor forse uitgaven komen te staan wordt vanwege de vereniging aangeraden een aanvullende uitvaartverzekering bij verzekeringsmaatschappij Nuvema (samenwerkingsovereenkomst) te sluiten (zie links).
Ik heb een andere vraag betreffende lidmaatschap en/of vergoedingenpakket. Hoe moet ik dit aanpakken? Stuur die vraag per e-mail, waarna wij u zullen berichten. Indien van belang, dan zal vraag en antwoord (in algemene zin) in deze rubriek worden opgenomen zodat ook anderen hiervan kennis kunnen nemen.